Historie firmy

  • Karel Balzer - firma BeVe, později BV
  • Ervín Balzer starší
  • Karel Balzer - firma BeVe, později BV

    Tento článek je citací z připravovaného druhého dílu knihy "Naše motocykly" autora Libora Marčíka. Použito s laskavým svolením autora.

    Pánové Balzer a Vemola byli jedni z prvních, kteří po první světové válce začali s výrobou pomocného dvoutaktního motoru do kol. Jejich podnik vznikl v roce l919 v Tovačově a účelem podnikání byla výroba pomocných motorku vlastni konstrukce o obsahu 150 ccm. S prvním kontaktem s motocykly BeVe se setkáváme při závodě Ecce Homo pořádaného 23. září 1923. Zde se vsak již objevil druhy model, který měl stavbu opravdového motocyklu.
    Pomocný dvoutaktní motorek o výkonu 0,75 - HP obsahu 150 cm se setrvačníkem umístěným vně karteru se montoval do obyčejného jízdního kola. Motor byl doplněn karburátorem vlastní výroby BeVe. Pohon obstarával klínový řemen přes řemenici zadního kola.
    Konstrukce silnější MOTOCYKLETY již měla specielní rám s vyztuženou pérovací přední vidlicí.Tříkanálový dvoutaktní motor výkonu 1 - 1,5 HP měl stejné vrtání a zdvih s pomocným motorkem 55/65 mm. Oba stroje byly v roce 1923 nabízeny v černé barvě se zlatým nápisem BeVe na červené nádrži. Zapalování bylo použito od firmy Unterberg + Helmle.
    Druhá cena ze závodu Ecce Homo v kategorii 175 ccm se strojem obsahu 150 ccm zřejmě přispěla k tomu, že v příštím roce firma přistoupila k výrobě silnějšího motocyklu o ohsahu 175 ccm.
    S těmito prvními stroji se firma účastnila závodů hanáckého klubu SKAM v Olomouci pořádaných na trati Přikazy-Křelov a získala první a druhou cenu. Především za řidítky s oběma výrobci dobily stroje BeVe celkem 5 prvnich, 10 druhých a 3 třetí ceny.Patrně koncem roku 1924 se podnik přestěhoval do Prostějova a bylo změněno znění firmy na Volt-Watt, elektrozávody v Prostějově. Po likvidaci elektrotechnického odděleni je pokračováno ve výrobě motocyklů pod firmou Karel Balzer + Ot. Košťál. Není známo ve kterém roce byl změněn název na BV, ani proč došlo ke výměně vlastníků.

    Značka BV se stala přímým pokračovatelem motocyklů BeVe vyráběných nejprve v Tovačově a snad i po přemístění v Prostějově. Z tohoto období, kdy došlo k přesídlení, změně názvu firmy na Volt-Watt a změnám vlastníků z dosavadního pana Výmoly na AT. Košťála, není žádné zprávy, která by ozřejmila datováni a důvody pro změnu názvu motocyklu z BeVe na BV. Praví se, že firma Karel Balzer + Ot. Košťál pokračovala ve stavbě motocyklu a krátce na to přikročila ke stavbě vlastních čtyřtaktních strojů ve spodovém provedení. Snad jediné dochované vyobrazcni motocyklu BV pochází z roku 1926, jedná se o stroj obsahu 350 ccm. Motocykl podle anglického vzoru s otevřeným rámem, oddělenou převodovkou, vidlici typu Webb a sedlem Terry byl počátkem široké nabídky strojů.V krátké době byla nabízena spodová pěti i šestistovka. V roce 1927 bylo oznámeno tisku, že již bylo vyrobeno kolem 150 strojů (není zde však řečeno, zda počet. zahrnuje i motocykly BeVe).
    Vrcholem nabídky a snad i výroby je však rok 1928, kdy jsou na pražské automobilové výstavě představeny stroje: 175 dvoutakt, 350 SV, 500 a 600 SV a dvouválec do vé 750 SV. Všechny válce mají Ricardovy hlavy s bohatým žebrováním válců a do rámů je montována převodová skříň Hurth. Ve stejném roce se firma zmiňuje i o nabídce motocyklů 500 a 600 OHV. Na firmu těchto rozměrů je to nevídaný počet typů. Se stejnou typovou řadou se setkáme pouze u Premiéra, který byl s dvěma tisíci vyrobenými stroji na vrcholu naší tehdejší produkce. Firma chce letos udělat 50 strojů, jež jsou již předem "zadány".
    Nejzajímavější motocykl BV byl 500 OHC jednoválcový závodní stroj na kterém jezdil z továrny se "vytratící" pan Julius Vemola. Pozoruhodné řešení náhonu vačky řetězem bylo ve své době zcela novým technickým uspořádáním. Tento motocykl se účastnil nejčastěji silničních závodů do vrchu. Karel Balzer se též objevoval na sportovních podnicích a to s dvoutaktem 175 ccm. Motocykly BV měly i filiální zastoupení v Pardubicích, Brně a Olomouci. Kolem roku 1930 se výroba motocyklů BV zastavila.














    Ervín Balzer starší

    Viz. kopie článku z Brněnského večerníku z roku 1974.


    Stránky vytvořil Robert Balzer. Kontakt: 
    Optimalizováno pro Microsoft Internet Explorer 5.5 CZ.